عمل سیتوپلاستی یا عمل انحراف تیغه بینی چیست؟

سپتوم دیواری متشکل از غضروف و استخوان است که بینی شما را به دو سوراخ مجزا و مساوی تقسیم می کند. وقتی این دیواره به یک سمت متمایل شود انحراف تیغه بینی ایجاد می شود. بعضی مردم با انحراف تیغه بینی به دنیا می آیند. ولی انحراف تیغه بینی به علت ضربه نیز ایجاد می شود. مردمی که انحراف تیغه بینی دارند مسیر عبور هوا از یک سوراخ بینی تنگتر از دیگری می باشد که این باعث گرفتگی بینی می شود.

علایم دیگر انحراف تیغه بینی ،خونریزی های مکرر بینی و درد صورت است. جراحی تنها راه اصلاح انحراف تیغه بینی است. سیتوپلاستی نام عملی است که تیغه بینی را صاف می کنیم. این عمل تیغه را صاف کرده و سبب بهبود تنفس بینی می شود. شما باید بعضی از داروها مانند آسپیرین را دو هفته قبل از عمل قطع کنید.واین خطر خونریزی را در حین عمل و بعد از آن کاهش می دهد.

اگر به بعضی از داروها مانند آسپیرین حساسیت دارید و یا تاریخچه ای از مشکلات خونریزی دهنده دارید به پزشک خود اطلاع دهید. در بعضی شرایط بیماران با بی حسی موضعی عمل می شوند بطوری که فقط بینی بی حس می شود تا درد را حس نکند. در حالی که بیشتر بیماران جراحی را با بی هوشی عمومی انجام می دهند بدین صورت که در حین عمل بیماران خواب هستند.

اگر شما قرار است با بی هوشی عمومی عمل جراحی شوید از نیمه شب،شب قبل از عمل هیچ چیز نباید بیاشامید و یا بخورید. بدین دلیل که اگر دچار تهوع ناشی از داروهای بی هوشی شدید، از استفراغ شما جلوگیری شود.

بهتر است یک دوست و یا فامیل همراه با شما باشند، تا بعد از عمل شما را تا منزل همراهی کنند.معمولا بعد از عمل به روش بی هوشی عمومی شما کمی خواب آلود هستید و نمی توانید رانندگی کنید تا آن اثراتش کاملا از بدن دفع شود.

روش عمل سیتوپلاستی:

معمولا این عمل نیم تا یک ساعت طول می کشد.بسته به نظر بیمار یا جراح معمولا بیمار زیر بی حسی موضعی و یا بی هوشی عمومی است. بطور معمول، جراح از طریق یکی از سوراخهای بینی شکافی بر روی تیغه بینی می دهد تا بتواند به تیغه بینی دسترسی پیدا کند.

جراح غشاء مخاطی را که پوشش محافظتی تیغه بینی است را از روی تیغه بلند می کند و سپس تیغه کج به جای صحیح و مناسب خود حرکت داده می شود. هر نوع عامل انسدادی مانند برآمدگیهای استخوانی برداشته شده و در خط وسط قرار داده می شوند. گاها نیاز به بخیه های متعدد است تا بتوان سپتوم را در خط وسط حفظ نمود.

خطرات سیتوپلاستی:

گاها وقتی نتیجه عمل رضایت بخش نباشد نیاز به عمل دوم پیدا می کند. خطراتی که معمولا هم نادر هستند شامل:

• خونریزی بینی
  • سوراخ تیغه بینی
  • تغییر در ظاهر بینی
  • کاهش حس بویایی
  • خونریزی بینی و عفونت

خطرات هر جراحی می باشند. تمیز کردن بینی و شستشوی بینی و دستها غالبا این خطرات را کاهش می دهند.

نقاهت سیتوپلاستی:

معمولا عمل سرپایی است یعنی شما همان روز عمل از بیمارستان مرخص می شوید و نیاز به بستری در شب هنگام نیست. البته بینی کمی دردناک و متورم است،ممکن است گاها جلوی بینی یک تکه پنبه قرار داده شود. ولی نیازبه گذاشتن فیتیله ویا تامپون در بینی نیست. و آن تکه پنبه نیز
1-2 روز بعد از عمل برداشته می شود. در صورت نیاز داروهای ضد درد برای شما تجویز می شود. تا چندین هفته باید مواظب باشید که ضربه به بینی اصابت نکند.

رئوس مطالب برای کاهش دوران نقاهت:

1-در شب هنگام خواب زیر سر آن بالاتر از معمول باشد تا ورم ها سریعتر بخوابد.

2-بعد از جراحی تا چند روز از فین کردن شدید پرهیز کنند.

چشم انداز عمل جراحی انحراف تیغه بینی چگونه است؟

زخمهای بینی سریعا بهبود می یابند و تنفس در مدت کوتاهی پس از عمل خوب می شود. در هر حال پروسه ترمیم ممکن است کند باشد و بافتهای بینی و غضروف تیغه بینی یکسالی طول می کشد تا فرم جدیدشان را پیدا کنند.اکثریت مردم بعد از عمل راضی هستند و علائم و مشکلات آنها خوب میشود ولی در بعضی با گذشت زمان، غضروف و بافتهای بینی به جای قبل شیفت پیدا می کند. و به همین علت بهتر است امروزه بجای سپتوپلاستی تنها،از روشی موسوم به سپتوپلاستی باز استفاده نمود.در این روش وقتی تیغه را صاف می کنیم دو عدد غضروف به نام اسپریدر در طرفین آن قرار می دهیم تا ثبات و پایداری تیغه بینی محکمتر شود و یا اینکه عمل سیتوپلاستی را همزمان با عمل زیبایی بینی انجام بدهیم.