لوگو دکتر علی اصغرباباجانی
Close this search box.
عمل آندوسکوپی بینی

عمل آندوسکوپی بینی چیست؟ آندوسکوپی سینوس بینی

جراحی آندوسکوپی بینی (Endoscopic Sinus Surgery) به عنوان یک روش تشخیصی و درمانی است که در آن با استفاده از آندوسکوپ، داخل بینی و سینوس‌ها بررسی می‌شوند. این متد به صورت معمول توسط متخصصان گوش و حلق و بینی برای درمان بیماری‌های مرتبط با بینی و سینوس‌ها، همچون انواع التهاب و عفونت، مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع با استفاده از اندوسکوپ که یک لوله به همراه دوربین و چراغ است، فضای داخلی حفره‌های داخلی بینی بررسی و تصاویر آن نمایش داده می‌شود؛ به این ترتیب پزشک متخصص می‌تواند به راحتی مشکلات داخل مجاری تنفسی بینی را بررسی کند.

عمل آندوسکوپی بینی بیشتر برای زمان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سینوزیت مزمن در میان باشد و یا بیمار احساس فشار و گرفتگی در ناحیه صورت و بینی داشته باشد. ترشحات رنگی و عفونی به همراه آبریزش بینی شدید از جمله حالت‌هایی است که نیاز به انجام آندوسکوپی سینوس و بینی را ایجاد می‌کند.

معمولا آن دسته از افرادی که دچار مشکلاتی در ناحیه سینوس هستند، جراحی تشخیصی-درمانی آندوسکوپی بینی را تجربه می‌کنند. این افراد می‌توانند در گروه‌های زیر قرار بگیرند:

• افرادی که به درمان‌های دارویی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای ضدالتهابی پاسخ نداده‌اند.
  • افرادی که به صورت طولانی مدت از بیماری‌‌های سینوسی رنج می‌برند.
  • افرادی که دارای پولیپ و توده‌های بزرگ در داخل بینی بوده و و عمل آندوسکوپی بینی برای تشخیص و حذف پولیپ نیاز است.
  • برخی از بیمارانی که دچار انحراف بینی هستند، ممکن است عمل آندوسکوپی بینی را در طول عمل بینی به صورت ترکیبی تجربه کنند.
  • برخی از افراد که آلرژی‌های مزمن و التهاب‌های مکرر دارند، ممکن است نیاز به عمل تخلیه سینوس را با استفاده از آندوسکوپی بینی داشته باشند.

روش‌های تتشخیصی همچون ام آر آی و سی‌تی‌اسکن می‌توانند برای بررسی وضعیت بیماری‌های بینی و سینوس استفاده شوند، اما در حالت‌هایی که مشکل مخاطی باشد، آندوسکوپی بینی روشی کارآمدتر است. معمولا در شرایط زیر پزشک توصیه به انجام آندوسکوپی می‌کند:

• سینوزیت
  • تورم مخاطی
  • وجود پولیپ
  • وجود تومورهای مشکوک
  • آلرژی مزمن
  • گرفتگی و انسداد بینی
  • احساس درد و فشار در صورت
  • افزایش ترشحات بینی
  • از دست دادن حس بویایی

در برخی موارد این متد در طول برخی از عمل‌ها همچون جراحی انحراف بینی برای کمک به روند جراحی نیز استفاده می‌شود.

جراحی آندوسکوپی بینی

مراقبت های بعد از عمل آندوسکوپی بینی

طبیعی است بعد از آندوسکوپی سینوس همچون تمامی انواع عمل بینی طبیعی نیاز به رعایت برخی مراقبت‌ها داشته باشید که توسط پزشکتان به شما اعلام می‌شود. مهم‌ترین این مراقبت‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• استراحت کافی به منظور جلوگیری از افت فشار خون و بازیابی نیروی بدنی لازم است.
  • استفاده از دارو‌های تجویز شده طبق دستورالعمل پزشک برای کنترل درد و التهاب ضروری است.
  • می‌توانید از کمپرس یخ برای کاهش تورم و درد استفاده کنید، اما از فشار مستقیم آن روی پوست جلوگیری کنید.

عمل آندوسکوپی بینی می‌تواند به منظور سه هدف انجام شود:

آندوسکوپی بینی به قصد درمان

آندوسکوپی همچنین می‌تواند برای درمان برخی از مشکلات بینی و سینوس استفاده شود. به عنوان مثال، می‌توان از آن برای برداشتن پولیپ، تخلیه سینوس‌ها و برداشتن تومورهای کوچک استفاده کرد.

آندوسکوپی بینی و سینوس به قصد تشخیص

آندوسکوپی برای تشخیص طیف گسترده‌ای از مشکلات بینی و سینوس، مانند پولیپ بینی، سینوزیت، تومور، عفونت و انسداد مفید است

آندوسکوپی بینی به منظور تمیز کردن

در برخی موارد، آندوسکوپی برای پاکسازی اجسام خارجی که در بینی گیر کرده‌اند، استفاده می‌شود.

عمل آندوسکوپی بینی به طور کلی یک روش ایمن است و عوارض جانبی جدی آن نادر است. با این حال، مانند هر عمل جراحی، برخی از خطرات احتمالی وجود دارد، از جمله:

• احتقان بینی
  • آسیب به ساختارهای بینی یا سینوس

در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی جدی پس از آندوسکوپی بینی، مانند خونریزی شدید، تب یا مشکل در تنفس، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

• قبل از انجام آندوسکوپی بینی، در مورد سابقه پزشکی خود و هر گونه دارویی که مصرف می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید.
  • اگر آلرژی یا مشکلات تنفسی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در روز عمل، از مصرف غذا یا نوشیدنی خودداری کنید.
  • از رانندگی بعد از عمل تا زمانی که هوشیاری کامل خود را به دست نیاورده‌اید، خودداری کنید.