لوگو دکتر علی اصغرباباجانی
Close this search box.
عمل بینی کودکان

عمل بینی کودکان و همه چیز درباره آن

عمل بینی کودکان معمولاً قبل از یک سن معین انجام نمی‌شود. این جراحی اغلب زمانی روی بینی اعمال می‌شود که کودک دوره رشد را به طور کامل پشت سر گذاشته باشد. چرا که کودک به طور مداوم در حال رشد است و سایز و اندازه و ظاهر بینی به طور مداوم تا سنین رشد دچار تغییر می‌شود.

بنابراین جراحی بینی در کودکان مگر در مواردی که کودک دچار نقص شده یا به لحاظ تنفسی مشکل داشته باشد مجاز نیست. به طور مثال در کودکانی که دچار شکستگی بینی شده‌اند یا به دلیل ناهنجاری‌های مادرزادی دچار انحراف شدید، شکاف کام و لب یا پولیپ هستند جراحی بینی صورت می‌گیرد. در ادامه بیشتر راجع به شرایط لازم برای انجام این عمل صحبت خواهیم کرد.

عمل بینی در کودکان

عمل بینی کودکان چیست؟

عمل بینی کودکان معمولاً تا سن ۱۶ سالگی به تعویق می‌افتد. مگر در مواقعی که شرایط حاد باشد و مشکلات متعددی از تعویق این عمل برای کودک ایجاد شود. به طور مثال اگر عملکرد بینی دچار اختلال شده و بخش‌هایی از آن آسیب دیده است، عمل بینی در کودکان تنها برای بهبود عملکرد و ترمیم بخش‌های آسیب دیده زودتر از موعد انجام می‌شود.

همچنین اگر به دلیل یک سری مشکلات مادرزادی یا ناهنجاری‌های جمجمه، کودک برای تنفس دچار مشکل شده باشد عمل بینی کودکان انجام می‌شود. همچنین مشکلاتی مانند شکاف کام و لب یا انحراف بینی علاوه بر اینکه باعث اشکال در نفس کشیدن می‌شود زیبایی کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اعتماد به نفس را از او می‌گیرند در این مواقع نیز جراحی بینی کودک یک موضوع کاملاً الزامی است.

آیا جراحی بینی در کودکان مجاز است؟

به طور کلی جراحی بینی کودکان در سنین پایین اصلاً مجاز نیست. با توجه به اینکه کودکان در سن رشد هستند و مدام سایز و اندازه و شکل ظاهری بین آن‌ها تغییر پیدا می‌کند عملاً این جراحی تاثیری ندارد. اما در برخی موارد، دلیل جراحی وجود یک سری مشکلات مادرزادی یا مشکلاتی مانند تصادف و شکستگی بینی است که در این موارد می‌توان با جراحی، مشکل را تا حد زیادی برطرف کرد.

جراحی بینی در کودکان

معمولاً پزشک توصیه می‌کند که جراحی را به بعد از ۱۶ سالگی موکول کنید. اما در معدود مواردی که این مشکل باعث اختلال در نفس کشیدن یا کاهش اعتماد به نفس کودک شود بهتر است هرچه سریع‌تر این جراحی انجام شده و مشکل رفع شود.

بسشتر بخوانید: بهترین جراح بینی در تهران

نحوه انجام عمل بینی کودکان چگونه است؟

نحوه انجام عمل بینی کودکان به این شکل است که ابتدا پزشک جراح کودک را بیهوش می‌کند تا مدت زمان انجام جراحی، دردی را حس نکند. سپس شکستگی و مشکل بینی را برطرف و در نهایت محل زخم‌ها را بخیه می‌زند.

در نهایت بینی را گچ می‌گیرند که این گچ باید به مدت ۲ الی ۳ هفته روی بینی بماند تا از بافت آن محافظت کند. برای جا انداختن تیغه بینی از روش فورسپس استفاده می‌کنند و سپس یک تامپون یا اسپلینت آغشته شده به پماد تتراسایکلین را درون سوراخ‌های بینی قرار می‌دهند.

بعد از گذشت ۶ هفته، بینی بهبود پیدا می‌کند و کودک می‌تواند به روال عادی زندگی برگردد. بینی شکسته شده تا ۷ روز بعد از شکستگی باید مورد جراحی و جا اندازی قرار بگیرد در غیر این صورت به شکل کج، جوش می‌خورد. در این صورت برای رفع مشکل باید جراحی پلاستیک انجام شود.

نتایج عمل بینی کودکان چیست؟

انجام عمل بینی یا همان رینوپلاستی برای کودکان با توجه به علت انجام عمل و نوع آن نتایج متفاوتی را در پی دارد که برخی از آنها به شرح زیر است.

• حذف قوز و برآمدگی

• ترمیم بخش‌های آسیب دیده بینی و اصلاح آنها

• برطرف کردن بخش‌های نامتقارن بینی

• کاهش سایز و اندازه بینی

• اصلاح نقض‌های مادرزادی که باعث انسداد مسیر تنفسی می‌شوند

• اصلاح مشکلات ظاهری که باعث کاهش اعتماد به نفس کودکان می‌شود

• تغییر زاویه بینی و دهان

• صاف کردن انحنای بینی که مانع در تنفس می‌شود

بیشتر بخوانید: هزینه جراحی بینی

آیا عمل بینی کودکان عوارض دارد؟

عمل بینی در کودکان عوارضی دارد که برخی از آنها به شرح زیر است.

• مدت زمان جراحی بینی

عمل بینی کودکان با توجه به علت انجام جراحی ممکن است کمی طول بکشد و بین ۲ تا ۳ ساعت زمان می‌برد. اگر این جراحی با جراحی دیگری هم همراه باشد مدت زمان جراحی افزایش پیدا می‌کند.

• درد و کبودی بعد از عمل

درد و کبودی و ورم در ناحیه بینی بعد از انجام جراحی یک موضوع کاملاً اجتناب ناپذیر است. این موضوع در کودکان به دلیل آستانه درد پایین ممکن است کمی آزاردهنده باشد.

• مراقبت‌ های بعد از عمل

بعد از انجام عمل بینی، سوراخ‌های بینی با یک سری مواد پر می‌شود که به این ترتیب راه تنفس بسته خواهد شد. به همین علت کودکان برای نفس کشیدن از طریق دهان دچار مشکل و خشکی دهان می‌شوند که این موضوع می‌تواند آنها را کلافه کند.

• نقاهت

دوره نقاهت بعد از جراحی معمولاً ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد و این موضوع باعث می‌شود که کودکان از درس و مدرسه عقب بیفتند و فشار روانی زیادی را متحمل شوند.

سخن آخر

عمل بینی کودکان مجاز نیست. خصوصاً اگر این عمل برای زیبایی ظاهری بینی انجام شود. اما در موارد اورژانسی که کودک دچار مشکل شده و تنفس او با اختلال مواجه شده است انجام این جراحی تنها راهکار خلاصی از مشکل خواهد بود. اگر کودک شما به هر علتی مجبور به انجام عمل بینی شده است، حتماً در انتخاب پزشک دقت داشته باشید و از پزشک توانمند و کاربلد برای انجام عمل بینی کودکان کمک بخواهید.